Wprowadzenie
Dr Maria Montessori uważała, że dzieci w różnym wieku chłoną wiedzę w inny sposób, dlatego każdy etap programu Montessori został opracowany w oparciu o potrzeby dzieci danej grupy wiekowej. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym (6-9 lat) chce wiedzieć wszystko o wszystkim. Ta wewnętrzna ciekawość jest wspaniałą cechą, która pomaga mu rozwijać zamiłowanie do nauki. Celem wczesnoszkolnego programu Montessori jest przygotowanie dziecka do życia. Cel ten realizowany jest przez:
- Pomoc dziecku w nauce, coraz bardziej niezależnej od dorosłych.
- Rozbudzenie w dziecku miłości do nauki oraz pomoc w zrozumieniu jak się uczyć.
- Budowanie u dziecka poczucia własnej wartości w bezpiecznym i efektywnym otoczeniu.
- Zapewnienie dziecku otoczenia, w którym może rozwijać swoje potrzeby społeczne oraz inne umiejętności – np. bezkonfliktowe rozwiązywanie problemów.
- Wpajanie dziecku szacunku do wszystkich żyjących stworzeń.
- Stwarzanie dziecku poczucia przynależności do jego środowiska/otoczenia.
Zintegrowany program nauczania jest główną zaletą edukacji Montessori. Dziecko odkrywa – jak nierozerwalnie – literatura, nauka, sztuka, natura, historia czy matematyka związane są z życiem.
Nauczyciele Montessori poznają i rozwijają predyspozycje każdego dziecka i właśnie dlatego angażuje się ono w pracę, która odpowiada jego potrzebom i gotowości.
Zgodnie z filozofią szkoły testy i oceny są narzędziem, które pozwala rodzicom i dzieciom zorientować się w postępach zdobywania wiedzy oraz umiejętności rozwiązywania testów. Dlatego nasi uczniowie ćwiczą rozwiązywanie testów, co gwarantuje im dobre przygotowanie do tego rodzaju egzaminów.
W klasach 1- 3 obowiązują oceny opisowe, odzwierciedlające stopień zaawansowania dzieci w czytaniu, pisaniu czy rozumieniu zadań matematycznych. Ocena opisowa uwzględnia indywidualny stopień zaawansowania dziecka i pozwala uniknąć porównań. Dzieci uczą się od siebie nawzajem: pomagając młodszym i uzyskując pomoc od starszych, co daje im umiejętność działania w zespole oraz wzajemnego szacunku. W naturalny sposób kształtuje to cechy przywódcze, które wymagają zarówno umiejętności niesienia pomocy, jak i jej otrzymywania. Sposób oceny postępów uczniów uwzględnia także różnice w percepcji tych samych zagadnień dla dzieci z Polski i uczniów z innych krajów.
Pod koniec klasy trzeciej uczniowie przechodzą pierwsze punktowane, ogólnopolskie testy kompetencji organizowane przez Instytut Badań Umiejętności Trzecioklasistów. Wynik punktowy poszczególnych części testu takich jak: matematyka, umiejętność czytania z analizą tekstu, umiejętność korzystania z informacji – stanowi bazę do wystawienia oceny opisowej, która określa zakres wiedzy ucznia.
Uczymy dzieci radzenia sobie z emocjami, także tymi wywołanymi sytuacją egzaminacyjną. Zapewniamy wszystko, co niezbędne do sprawdzenia efektów pracy – w przyjaznym i pozbawionym rywalizacji środowisku. Atmosfera współpracy w szkole Montessori korzystnie wpływa na rozwój dziecka. W przeciwieństwie do niezdrowej sytuacji ciągłego konkurowania i stałych porównań w tradycyjnym szkolnictwie (ktoś musi stracić żebym ja mógł wygrać), w otoczeniu Montessori każde dziecko kroczy własną drogą rozwoju i nie musi z nikim rywalizować.
Oferujemy 2 programy nauczania: Montessori 6-9 i 9-12 w języku angielskim oraz nasze dwujęzyczne Montessori 6-9 i klasy dwujęzyczne 4, 5 i 6. Dla uczniów, którzy uczęszczają do programu dwujęzycznego Montessori, obowiązkowe są dodatkowe lekcje po angielsku dla pełnej umiejętności czytania i pisania. Uczniom w naszym angielskim programie Montessori oferowane są dodatkowe lekcje po polsku.
Zajęcia dodatkowe
Program szkoły wzbogacony jest o różnorodne zajęcia dodatkowe, uwzględnione już w opłacie za czesne. Są to między innymi zajęcia:
- sportowe: joga, piłka nożna, aikido, jazda na rolkach i nartach biegowych, a także pływanie i szachy;
- muzyczne: naukę gry na pianinie i skrzypcach; od kilku lat w naszej szkole działa również chór dziecięcy (zajęcia te nie są dodatkowo płatne);
- taneczne: taniec nowoczesny i Bollywood;
- artystyczne: kółko origami, warsztaty szkicowania i fotograficzne,
- kursy języka niemieckiego i francuskiego a dla obcokrajowców kursy języka polskiego.
Materiały
W szkole realizujemy programy nauczania zatwierdzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej włączając użycie renomowanych pomocy dydaktycznych NIENHUIS posiadających akredytację międzynarodowych organizacji Montessori jak AMI, AMS i NAMTA. W klasie Montessori dziecko może wybrać miejsce pracy, nie musi to być tylko szkolna ławka. Dziecko może pracować z wieloma dostępnymi w klasie materiałami, samodzielnie je wybierając. Uczniowie przyswajają wiedzę przez wykonywanie doświadczeń oraz samodzielne odkrywanie faktów. Materiały Montessori zostały zaprojektowane w sposób, który pozwala dziecku samodzielnie odkryć idee w nich zawarte.
„Zielona”i „Biała” szkoła
Warsaw Montessori School organizuje dla dzieci ‘zieloną szkołę’, która łączy atrakcyjny letni wyjazd i przygodę z integracją i nauką. Tygodniowy pobyt na wsi jest dla dzieci wspaniałą okazją do obcowania z naturą oraz praktycznego doświadczenia i poznania życia oraz pracy na farmie. Jest to również doskonały sposób na praktyczne zastosowanie wiedzy wyniesionej z zajęć prowadzonych w klasie.
Organizujemy również ośmiodniową ‘białą szkołę’ w Zakopanem. Nasi uczniowie chętnie biorą udział w zajęciach sportowych takich jak: narciarstwo biegowe, narciarstwo zjazdowe, slalom, łyżwiarstwo szybkie. Wszyscy nasi sportowcy uczestniczą w Zimowych Igrzyskach Szkół Niepublicznych w Zakopanem, na których zdobyli już wiele brązowych, srebrnych i złotych medali w różnych dyscyplinach.